Menu

Jaký byl letošní TAKT festival?

Již pojedenácté se ve dnech 23. až 25. září v srbském městě Novi Sad uskutečnil multikulturní festival propojující domácí umělce s kolegy ze Slovinska, Chorvatska, Bosny a Hercegoviny a zemí V4. Tradiční festivalovou soutěž mladých hudebních talentů a vystoupení muzikantů z Evropy nově od loňského ročníku doplňuje také filmový a divadelní subfestival. Nedílnou součástí festivalu je podpora kreativity mladých umělců, pořádání vzdělávacích akcí, kulatých stolů a mezioborový dialog. 

KD Mlejn je již třetím rokem partnerem tohoto inovativního projektu. Na letošní TAKT se vydala ředitelka Mlejna Dagmar Bednáriková společně s písničkářkou, muzikantkou, multiinstrumentalistkou a také naší lektorkou Monikou Sonk. Atmosféru festivalu nám přiblížily v rozhovoru.  

První společný ročník před dvěmi lety se konal v době pandemie v online prostoru. Workshopy pro zájemce z ostatních zemí byly vedené v online prostředí a hudební vystoupení se sdílela z videozáznamů. Letos je to podruhé, co se zástupci KD Mlejn mohli zúčastnit fyzicky. Dášo, změnilo se něco oproti loňskému ročníku? 

Dagmar: Čekala jsem, jak bude Novi Sad působit v době, kdy je Evropským hlavním městem kultury. Kromě pár upoutávek ale vypadá pořád stejně jako před rokem, kdy jsem v tomto městě byla poprvé. Festival samotný se letos přestěhoval do prostoru studentského kampusu, celý se odehrával ve venkovních prostorách a atmosféra tak byla velmi příjemná. Balkánské země jsou svým naturelem odlišně, o to více se můžeme navzájem obohatit.

 

V předchozích ročnících se KD Mlejn zapojil například fotografickým nebo produkčním workshopem, čím jsi přispěla do programu TAKTu letos? 

Dagmar: Aktivně jsem se účastnila dvou kulatých stolů zástupců hlavních partnerů festivalu z Polska, Maďarska, Slovenska a České republiky s kolegy z Bosny a Hercegoviny a Srbska. Z diskusí byl cítit opravdový zájem o vybraná témata. První z kulatých stolů byl zaměřený na problematiku hudební produkce v regionu V4 i mimo něj. Nejvíce rezonovaly odpovědi na otázky, jak uspořádat evropské turné, získat smlouvu s labelem nebo jak využívat streamovací platformy pro distribuci autorské hudby. Rady a zkušenosti zahraničních odborníků mladým autorům, z nichž někteří začínají úplně od nuly, usnadní cestu do hudebního průmyslu. To je podle mého názoru velmi potřebná a záslužná věc, za kterou si festival cením snad nejvíce. Druhý kulatý stůl s názvem „Artists under pressure“ se věnoval psychologii umělce, problematice spojené s epidemií koronaviru, nedostatkem příležitostí pro koncertování nebo dokonce depresemi. Dotkl se také tématu podpory živého umění státem a nutné změny společenských systémů.  

 

Jaký byl tvůj nejsilnější zážitek z festivalu?

Cením si každého setkání se zástupci partnerských organizací, možnost mluvit přímo s kolegy z praxe o jejich zkušenostech na mezinárodní úrovni je vždycky zajímavé. Letos pro mě byl nejzajímavější text, který k tématu kulatého stolu Artists under pressure publikoval kolega Marek Kačmár z Košic (najdete zde). 

 

Vraťme se ještě na chvíli k hudbě. Moniko, ty ses představila v koncertním programu hostů. Vystoupení bylo zařazeno na čestné místo před vyhlášením výsledků autorské hudební soutěže. Jak se ti v Srbsku hrálo? 

Monika: Byl to velký zážitek. Zahrála jsem autorské skladby z mého nového alba, které vyjde v prosinci. Zpívala jsem v anglickém překladu, což posluchači velmi ocenili. Kromě toho jsem zařadila také temperamentní písně v portugalštině. Publikum bylo velmi pozorné a spontánní, při přídavku jsem zvolila tradiční židovskou píseň Havanagila a všichni s obrovskou chutí zpívali se mnou. Na pódium dokonce vyběhl jeden z diváků a přidal se ve hře na klávesy! Nic podobného jsem ještě nezažila. Moc ráda na tu atmosféru vzpomínám. 

 

Jedním z hlavních cílů festivalu je kulturní networking. Navázaly jste s některým z partnerů nebo hostů spolupráci a můžeme se tedy těšit na něco konkrétního?

Dagmar: Dostalo se nám pozvání na festival ženských umělkyň, který se uskuteční v květnu příštího roku v Kosovu. Sami ve spolupráci s Cirkusem Mlejn festival zaměřený na ženy pořádáme, je jím mezinárodní  festival Fun Fatale, jsem proto zvědavá, jak toto téma uchopili jinde. 

 

Na závěr čtenářům prozraď, v čem vidíš přínos vaší účasti pro KD Mlejn? 

Dagmar: Kromě osobní výměny zkušeností je pro Mlejn zajímavý a inspirativní model autorské hudební soutěže, kterou hlavní pořadatel, Kulturanova, v rámci festivalu pořádá. Částečně koresponduje s aktivitami v období, kdy ve Mlejně dominovalo hudební zaměření. Možná nabízí cestu, jak postupně tento směr oživit. Samotný festival TAKT začínal jako malá akce podporující hudebníky, pro jejichž autorskou tvorbu nebylo na velkých festivalech místo, a dnes je z něj mezinárodně uznávaný a vyhledávaný festival. 

Foto: archiv TAKT festival